Kiemelt pályázatok

Vállalati kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése

Vállalkozásfejlesztési és Innovációs Operatív Program

Kódszám VINOP-2.1.2-21

A pályázati kiírás célja a hazai vállalkozások kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységének ösztönzése, a kutatás-fejlesztési és innovációs aktivitás növelése az innovatív vállalkozások körében.

A Felhívás keretében két részcél kerül meghatározásra:

  • Vállalati KFI: A vállalkozások önállóan vagy konzorciumban partnerek bevonásával megvalósított, piaci potenciállal rendelkező, a támogatás megtérülését valószínűsítő KFI projektjeinek támogatása. A vállalkozások KFI projektjeik sikeres megvalósításával új üzleti lehetőségeket alapoznak meg.
  • Együttműködési KFI: A vállalkozások konzorciumban megvalósított KFI projektjeinek támogatása, melyhez konzorciumi tagként bevonhatnak kutató-tudásközvetítő szervezeteket is. Nagy jelentőségű és összetett kutatás-fejlesztési és innovációs feladatok megoldásának támogatása a szakterület szakmailag kiemelkedő szereplőinek részvételével. A támogatással létrejövő eredmények a gazdaságban és a társadalmi élet egyéb területein hasznosulva, létező, fontos problémák megoldásához járulnak hozzá az erőforrások, ráfordítások ésszerű fókuszálásával, jelentős gazdasági, társadalmi hasznot biztosítva.

Pályázati időszak

A támogatási kérelmek benyújtása 2021. március 1-től 2022. március 2-ig, illetve a források kimerüléséig lehetséges. A pályázatok standard kiválasztási eljárásrendben, szakaszos elbírálás alapján kerülnek elbírálásra.

Felhívjuk figyelmét, hogy a támogatási kérelem benyújtásához rendelkezni kell a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) kormányzati kutatási, fejlesztési és innovációs szakpolitikai szempontú támogató véleményével vagy a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) által kiállított K+F tevékenységek arány meghatározását is tartalmazó igazolással. Ennek hiányában a támogatási kérelem nem nyújtható be, ugyanakkor ezen KFI szempontú támogató vélemény nem jelent garanciát a támogatási igény pozitív elbírálására.

Az előminősítési kérelmek benyújtása az NKFI Hivatalhoz vagy az SZTNH-hoz az alábbi ütemezés szerint lehetséges:

  • 1. szakasz: 2021. február 1. - 2021. február 28.

  • 2. szakasz: 2021. július 1. - 2021. július 30.

  • 3. szakasz: 2021. december 1. - 2021. december 30.

A hatóság a következő támogatási kérelem benyújtási időszakokat jelölte meg:

  • 1. benyújtási szakasz: 2021. március 1. - 2021. április 30.

  • 2. benyújtási szakasz: 2021. szeptember 1. - 2021. október 29.

  • 3. benyújtási szakasz: 2022. január 17. - 2022. március 2.

Az adott benyújtási szakaszra kizárólag az abban a szakaszban előminősített kérelmek nyújthatók be.

Amennyiben a VINOP-2.1.2-21 konstrukcióra rendelkezésre álló kötelezettségvállalási keret kimerül, vagy annak kimerülése előre jelezhető, az Irányító Hatóság a benyújtási határidő előtt a benyújtás lehetőségét felfüggesztheti vagy a Felhívást lezárhatja.

Kedvezményezettek köre

Jelen Felhívásra támogatási kérelmet nyújthatnak be (támogatást igénylők köre):

  • Mikro-, kis-, és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok [1]:

    • amelyek rendelkeznek legalább kettő lezárt (beszámolóval alátámasztott), teljes (365 napot jelentő) üzleti évvel (az előtársaságként való működés időszaka ebbe nem számít bele);

    • amelyek nem tartoznak az EVA vagy KATA hatálya alá;

    • amelyek éves átlagos statisztikai állományi létszáma a támogatási kérelem benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes üzleti évben 3 fő volt,

    • amelyek Magyarországon székhellyel rendelkező kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok, vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel rendelkező kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok fióktelepei [2].

  • Költségvetési szervek, költségvetési szervek jogi személyiséggel rendelkező intézményei, egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezetek [3]:

    • Költségvetési szervek, költségvetési szervek jogi személyiséggel rendelkező intézményei, amennyiben azok a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. LXXVI. törvény (KFI tv.) szerinti kutatóhelynek, és a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 83. pontja szerint kutató-tudásközvetítő szervezetnek minősülnek.

    • Egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezetek, amennyiben azok a 2011. évi CCIV. törvény hatálya alá tartozó felsőoktatási intézménynek, és a KFI törvény szerinti kutatóhelynek, és a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 83. pontja szerint kutató-tudásközvetítő szervezetnek minősülnek.

  • Kizárólagos állami tulajdonú non-profit gazdasági társaságok [4], amennyiben azok a tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. LXXVI. törvény (KFI tv.) szerinti kutatóhelynek, és a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 83. pontja szerint kutatótudásközvetítő szervezetnek minősülnek.

A pályázóknak az alábbi feltételeknek kell továbbá megfelelniük:

  • Vállalati KFI megvalósítása esetén:

    • csak mikro-, kis-, és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok nyújthatnak be önállóan vagy konzorciumban támogatási kérelmet;

    • a konzorcium legfeljebb 3 tagú lehet és a konzorcium tagjai lehetnek egymás partner- és vagy kapcsolt vállalkozásai;

    • konzorciumvezető nem lehet mikrovállalkozás.

  • Együttműködési KFI megvalósítása esetén:

    • konzorciumvezető közép-, illetve nagyvállalkozás lehet;

    • konzorciumi tag a fenti, támogatást igénylők köre pontban felsorolt szervezetek bármelyike lehet;

    • a támogatás legalább 65%-át profitorientált vállalkozásnak kell igényelnie mind a tervezés mind a megvalósítás időszaka alatt;

    • a konzorcium legfeljebb 4 tagú lehet és a konzorcium tagjai lehetnek egymás partner- és vagy kapcsolt vállalkozásai.

Többségi állami tulajdonban álló gazdasági társaság csak akkor nyújthat be támogatási kérelmet, ha ahhoz a Kormány előzetesen hozzájárult.

Konzorciumra vonatkozó szabályok

  • Konzorcium esetén a tagoknak a konzorcium létrehozására irányuló konzorciumi szerződést kell kötniük. A konzorciumi szerződéssel a tagok arra vállalnak kötelezettséget, hogy a projektet annak támogatása 26 esetén a projektdokumentációban meghatározott módon közösen megvalósítják. A konzorciumot a Támogató irányában a konzorciumi szerződésben konzorciumvezetőnek kijelölt tag képviseli. Nem lehet konzorciumi tag a kizárólag csekély összegű (de minimis) támogatási kategória alá besorolt tevékenységet ellátni kívánó szervezet. A konzorcium tagja csak olyan szervezet lehet, amely a Felhívásban meghatározott követelményeknek megfelel és támogatásban részesülhet.

  • A konzorciumi tagok a projekt keretén belül egymástól anyagot, árut, szolgáltatást, eszközt, immateriális javakat nem vásárolhatnak.

  • A konzorciumi tagok száma és összetétele a támogatói döntés meghozataláig nem módosítható, míg a megvalósítási időszakban csak különösen indokolt esetben az Irányító Hatóság előzetes hozzájárulásával van lehetőség módosításra.

További kizáró okok

Nem ítélhető meg támogatás annak a támogatást igénylőnek,

  • aki jogerős végzéssel elrendelt felszámolási, csőd-, végelszámolási vagy egyéb - a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott - eljárás alatt áll;

  • amelynek a saját tőkéje a támogatási kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámolója alapján negatív vagy a törzstőke (alaptőke) jogszabályban előírt legkisebb mértéke alá csökkent;

  • amely nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak [5] minősül, kivéve olyan vállalkozásnak, amely 2019. december 31-én nem volt nehéz helyzetben, de 2020. január 1. és 2021. június 30. között nehéz helyzetbe került;

  • amellyel szemben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), illetve az elődszervezete az APEH által indított végrehajtási eljárás van folyamatban a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában;

  • aki nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének [6] (2011. évi CXCV. szerint);

  • amely az Áht. 1. § 4.) pontja szerint nem átlátható szervezet [7];

  • aki a támogatási döntés tartalmát érdemben befolyásoló valótlan, hamis vagy megtévesztő adatot szolgáltatott vagy ilyen nyilatkozatot tett;

  • azon szervezet részére, amely az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozatának nem tett eleget;

  • aki a támogatási rendszerből való kizárás hatálya alatt áll;

  • amely nem tesz eleget a szellemi tulajdonra vonatkozó jogtisztasági követelményeknek;

  • amely vállalkozás a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap keretéből finanszírozott Piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatása (2020-1.1.2-PIACI KFI) pályázati felhívás - tavaszi és őszi kör is – keretéből támogatásban részesült.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb kizáró okokat tartalmazza.

Iparági korlátozások

A Felhívás keretéből azon projektek kaphatnak támogatást, amelyek közvetett, vagy közvetlen módon illeszkednek a Nemzeti Intelligens Szakosodási Stratégia (továbbiakban Nemzeti S3) céljaihoz és szakosodási irányaihoz.

Nem ítélhető meg támogatás annak a támogatást igénylőnek:

  • a halászati és akvakultúra-termékek piacának közös szervezéséről, az 1184/2006/EK és az 1224/2009/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 104/2000/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 11-i 1379/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott akvakultúra-termékek termeléséhez, feldolgozásához és értékesítéséhez;

  • elsődleges mezőgazdasági termeléshez;

  • mezőgazdasági termék feldolgozásában és mezőgazdasági termék forgalmazásában tevékeny vállalkozás részére, ha:

    • a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre, vagy

    • a támogatás az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbítástól függ;

  • exporttal kapcsolatos tevékenységhez, ha az az exportált mennyiségekhez, értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódik;

  • ha azt import áru helyett hazai áru használatától teszik függővé;

Regionális beruházási támogatás esetén nem nyújtható támogatás:

  • amely acélipari tevékenységhez, hajógyártási tevékenységhez, szénipari tevékenységhez, szintetikusszál-ipari tevékenységhez, ellenszolgáltatásért végzett légi, tengeri, közúti, vasúti és belvízi úton történő személy- vagy áruszállítási szolgáltatás nyújtásához, vagy a kapcsolódó infrastruktúrához, vagy energiatermelési, energiaelosztási tevékenységhez és energetikai célú infrastruktúra létrehozását szolgáló beruházáshoz igényel támogatást;

  • amely szélessávú infrastruktúra kiépítéséhez igényel támogatást, kivéve a 651/2014/EU bizottsági rendelet 14. cikk (10) bekezdésében meghatározott feltételekkel;

  • amely kutatási infrastruktúra fejlesztéséhez igényel támogatást, kivéve a 651/2014/EU bizottsági rendelet 14. cikk (11) bekezdésében meghatározott feltételekkel;

  • abban az esetben, ha a támogatási kérelem benyújtását megelőző két évben:

    • a kérelmet benyújtó beruházó vagy a kérelmet benyújtó beruházóval egy vállalatcsoportba tartozó beruházó azonos vagy hasonló tevékenységet vagy annak egy részét az EGT megállapodás egyik szerződő felének területén található létesítményből (eredeti létesítmény) az EGT megállapodás egy másik szerződő felének területén található azon létesítménybe helyezi át, ahol a támogatott beruházásra sor kerül (támogatott létesítmény),

    • az eredeti, valamint a támogatott létesítményben előállított termék vagy nyújtott szolgáltatás legalább részben ugyanazokat a célokat szolgálja és ugyanazon fogyasztói típus keresletét vagy igényeit elégíti ki, és

    • a kérelmet benyújtó beruházó vagy a kérelmet benyújtó beruházóval egy vállalatcsoportba tartozó vállalkozás valamely az EGT-n belüli eredeti létesítményében folytatott azonos vagy hasonló tevékenység körében munkahelyek szűnnek meg;

Csekély összegű támogatás támogatási kategória esetén nem nyújtható támogatás:

  • a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző vállalkozások számára teherszállító járművek megvásárlására.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb iparági korlátozásokat tartalmazza.

Megvalósítás helyszíne

Kizárólag a Budapest területén KÍVÜL megvalósuló fejlesztés támogatható (Pest megyében megvalósuló fejlesztés is támogatható!).

A megvalósítási helyszínnek 90 nappal a támogatási kérelem beadását megelőzően kell bejegyzésre kerülnie a mikro-, kis-, és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok valamint állami többségi tulajdonú non-profit gazdasági társaságok esetében.

Továbbá alkalmasnak kell lennie a projekt megvalósítására, illetve a jelzett tevékenység végzésére. A megvalósítási helyszín akkor tekinthető alkalmasnak, ha a projekt tárgyát képező K+F+I tevékenység elvégezhető a helyszínen, a projekt megvalósításhoz biztosított a megfelelő infrastruktúra, valamint megvalósítható a projekt keretében foglalkoztatott személyek egy időben történő elhelyezése.

A projekt területileg koncentrált megvalósítása javasolt. A projekt megvalósítása során a konzorcium minden tagjának kell a fenti feltételeknek megfelelő megvalósítási helyszínnel rendelkeznie.

Működő telephely/fióktelep igazolására szolgáló dokumentumok, amelyek egyikének rendelkezésre állása igazolja a valódi működést:

  • iparűzési adó fizetésigazolás;

  • engedélyköteles tevékenység esetén hatósági engedélyek megléte;

  • villany/gázszolgáltatási számla, vagy érvényes szerződés.

Szükségesek továbbá a projektben foglalkoztatottak tényleges a projekthelyszínen történő foglalkoztatásnak igazolására szolgáló dokumentumok, amelyek egyikének rendelkezésre állása a munkajogi iratokkal együtt igazolja a foglalkoztatást:

  • projektben foglalkoztatottak legalább 50%-ának a projekttel azonos, vagy szomszédos megyében lévő állandó/ideiglenes lakcímének igazolása;

  • a munkába járás dokumentumainak, egyéb, a foglakoztatáshoz kapcsolódó személyi jellegű költségek felmerülésének igazolása munkahelyi beléptető, biztonsági rendszerek naplóinak/felvételeinek rendelkezésre állása.

Az előző két bekezdésben felsorolt dokumentumok az első szakmai beszámolóhoz bekérhetőek. A dokumentumok rendelkezésre állása a projekt megvalósítási időszakában bármikor ellenőrizhető.

A megvalósítás helyszínére vonatkozóan a kedvezményezettnek a vonatkozó hatósági engedéllyel/engedélyekkel legkésőbb az engedélyköteles tevékenység megkezdésekor rendelkeznie kell, azokban az esetekben, amikor a támogatásból megvalósuló fejlesztés engedélyköteles tevékenységhez kapcsolódik.

Nem támogatható olyan projekt, ahol bérelt vagy lízingelt ingatlan esetében a bérleti vagy lízing szerződés, az ingatlan használatba vételének egyéb eseteiben közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás kizárólagos joggal nem biztosítja a támogatással megvalósuló létesítmény üzemeltetésének lehetőségét legalább a fenntartási kötelezettség idejére.

Nem támogatható olyan projekt, amely a beruházást, illetve a fejlesztést olyan ingatlanon (saját, lízingelt vagy bérelt) kívánja megvalósítani, amely a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában nem per-, és igénymentes, kivéve, ha a támogatást igénylő az igény jogosultja.

Amennyiben a beruházást, illetve fejlesztést osztatlan közös tulajdonban álló ingatlanon kívánják megvalósítani, a támogatási kérelem jogosultságának feltétele a tulajdonostársak között közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás, és az ahhoz tartozó használati megosztásra vonatkozó vázrajz rendelkezésre állása. A per,- és igénymentesség követelményének az osztatlan közös tulajdon azon tulajdoni hányada vonatkozásában kell teljesülnie, amely a beruházás (fejlesztés) helyszíne.

Amennyiben a projekt megvalósítása tartalmaz ingatlan beruházást, úgy a támogatást igénylőnek a támogatási kérelem benyújtásakor az adatlapon szükséges bemutatnia, hogy a tulajdonostársak hozzájárulása, a megállapodás az osztatlan közös tulajdonban lévő ingatlan használatáról, a bérbeadó hozzájárulása és bérleti szerződés, az ingatlan használatba vételének egyéb eseteiben a használatba adó hozzájárulása, közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt használati megállapodás, a jogszabályban előírt engedélyezési eljárás támogatási kérelem benyújtása előtti megindítását igazoló dokumentum, valamint az építési tervdokumentáció rendelkezésre áll. A felsorolt dokumentumok a támogatási kérelem jogosultsági ellenőrzése, tartalmi értékelése során, valamint a megvalósítás és a fenntartás időszakában bármikor bekérhetőek, illetve a megvalósítási helyszínen ellenőrizhetőek.

A beszerzett eszközöket, immateriális javakat a megvalósítás helyszínéül szolgáló ingatlanra (székhelyre, telephelyre, vagy fióktelepre) kell számvitelileg aktiválni. Hardver és szoftver beszerzése esetén a megvalósulási helyszínnek az a telephely vagy fióktelep minősül, amelyre a beszerzett eszközök számvitelileg aktiválásra kerülnek. A támogatott fejlesztéseket a támogatást igénylő köteles a megvalósítás helyszínén üzemeltetni.

Olyan esetekben, amikor a projekt keretében nem helyhez kötött eszköz kerül beszerzésre (berendezések, infokommunikációs technológia (IKT) eszközök) - kivéve a helyhez kötött informatikai eszközök, pl. rack szekrény, nagyteljesítményű nyomtató/szkenner stb.- a kedvezményezett abban az esetben is eleget tesz szerződéses kötelezettségének, ha a nem helyhez kötött eszközt, a projektre vonatkozó régióban található, cégkivonatban bejegyzett székhelyére/telephelyére/fióktelepére aktiválja, függetlenül attól, hogy az eszközzel ideiglenesen más országrészben folytat tevékenységet.

A megvalósítási helyszín műszaki követelményei

A megvalósítási helyszín alkalmasságát a támogatási kérelem benyújtásakor 10 db fényképből álló fotódokumentációval szükséges alátámasztani, melyek a következő pontoknak való megfelelést szemléltetik:

  • Eszközbeszerzés: helyhez kötött eszközök

    A projekt keretében megvalósuló fejlesztés tárgyát képező, helyhez kötött eszközök általában gépek, berendezések.

    A megvalósítási helyszín abban az esetben alkalmas a projekt megvalósítására, ha:

    • a beszerzett eszközök elhelyezése, üzemeltetése biztosított;

    • az eszközök elhelyezéséhez általában fedett, infrastruktúrával ellátott helyiség biztosított (üzemcsarnok, műhely szükséges);

    • a helyiség kialakítása (méretek, padozat teherbírása) és infrastruktúra ellátottsága (elektromos áram, víz, gáz ellátás, szükség szerint technológiai infrastruktúra, biztonsági infrastruktúra; ú.m. tűzi víz és tűz- és füstjelző berendezés), az ott dolgozók számára kialakított kommunális helyiségekkel, alkalmas kell, hogy legyen a beszerzett eszközzel végzendő tevékenységhez.

  • Eszközbeszerzés: mobil eszközök

    Mobil eszközbeszerzés esetén a megvalósítási helyszínnek alkalmasnak kell lennie a mobil eszközök átmeneti tárolására.

    Mobil munkagépek esetén a megvalósítási helyszínen biztosítani kell a:

    • közútról történő megközelítés lehetőségét;

    • gépek ki/bejárásának lehetőségét;

    • gépek tárolására alkalmas teret (terepet), valamennyi, a projekt keretében beszerzett mobil berendezés egyszerre történő tárolása esetén is (sármentesített felület);

    • gépek őrzését (épület, ideiglenes építmény, lakókocsi);

    • tűzvédelmet.

    Egyéb esetekben, a megvalósítási helyszínen biztosítani kell az eszközök:

    • ki/beszállításának lehetőségét,

    • biztonságos elhelyezését/raktározását a tároló helyiségben.

  • Eszközbeszerzés: IKT eszközök

    IKT eszközök beszerzése esetén a megvalósítási helyszínnel kapcsolatos, az eszközök üzemeltetéséhez, működtetéséhez szükséges műszaki elvárások (kommunális infrastruktúrával, szélessávú internet csatlakozással rendelkező épület, szerver megfelelő elhelyezése, a beszerzett számítógépeknek megfelelő irodai munkahely) csak abban az esetben érvényesek, amennyiben az eszközök üzemeltetésének helyszíne egybe esik a projekt megvalósítási helyszínével.

    A támogatásból beszerzett IKT eszközök üzemeltetése, működtetése a megvalósítás helyszínén kívül is történhet, és nem releváns, hogy a támogatott eszközzel nyújtott szolgáltatás hol érhető el. Ilyen esetekben az üzemeltetés helyszínével, és nem a megvalósítás helyszínével kapcsolatban támaszthatók az eszközök üzemeltetéséhez, tárolásához előírt, a megvalósítás helyszínére vonatkozó műszaki követelmények.

Elszámolható költségek

A tervezett projektekkel szembeni elvárások:

  • jelentős tudományos és/vagy műszaki újdonságtartalommal rendelkező új termék, technológia vagy szolgáltatás kifejlesztésére irányuljanak;

  • a projekt eredményeként létrejövő termék, technológia vagy szolgáltatás üzletileg hasznosítható legyen.

A Felhívás keretéből azon projektek kaphatnak támogatást, amelyek közvetett, vagy közvetlen módon illeszkednek a Nemzeti Intelligens Szakosodási Stratégia (továbbiakban Nemzeti S3) céljaihoz és szakosodási irányaihoz.

Önállóan kizárólag kísérleti fejlesztés támogatható, minden egyéb tevékenység ezzel összefüggésben végezhető.

A költségek elszámolhatóságával kapcsolatos általános előírásokat, továbbá az egyes költségtípusokra vonatkozó részletes szabályozást a 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet 5. mellékletét képező útmutató tartalmazza.

I. K+F projekttámogatás (kísérleti fejlesztés, ipari kutatás)

Kísérleti fejlesztés, kötelezően megvalósítandó tevékenység (minimum az elszámolható összköltség 50%-a).

Kísérleti fejlesztésnek minősül a meglévő tudományos, technológiai, üzleti és egyéb, vonatkozó ismeretek és szakértelem megszerzése, összesítése, alakítása és felhasználása új vagy javított termékek, eljárások vagy szolgáltatások kidolgozása céljából. Ide tartozhatnak például az új termékek, eljárások vagy szolgáltatások fogalmi meghatározását, megtervezését és dokumentálását célzó tevékenységek is.

A kísérleti fejlesztéshez tartozhat az új vagy javított termékek, eljárások és szolgáltatások kísérleti modelljeinek kidolgozása, illetve kiállítása, az ilyen termékeknek a tényleges működési körülményeket reprezentáló környezetben történő tesztelése és jóváhagyása abban az esetben, ha e tevékenységek elsődleges célja a véglegesnek még nem tekinthető termék, eljárás vagy szolgáltatás továbbfejlesztése. Ide tartozhat a kereskedelmileg felhasználható olyan és kísérleti modellek kifejlesztése, amelyek kereskedelmi végterméknek minősülnek, mert előállításuk túlságosan költséges ahhoz, hogy az kizárólag demonstrációs és hitelesítési céllal történjen.

A kísérleti fejlesztésbe még akkor sem tartoznak bele azok a szokásos vagy időszakos változtatások, amelyeket meglévő termékeken, gyártósorokon, előállítási eljárásokon, szolgáltatásokon és egyéb folyamatban lévő műveleteken végeznek, ha e változtatások fejlesztésnek minősülnek.

Ipari kutatás, választható, önállóan nem támogatható tevékenység

Alkalmazott (ipari) kutatásnak minősül a tervezett kutatás vagy kritikus vizsgálat, amelynek célja új ismeretek és szakértelem megszerzése új termékek, eljárások vagy szolgáltatások kifejlesztéséhez, vagy a létező termékek, eljárások vagy szolgáltatások jelentős mértékű fejlesztésének elősegítéséhez. Magában foglalja komplex rendszerek összetevőinek létrehozását, és beletartozhat a laboratóriumi környezetben vagy létező rendszerekhez szimulált interfésszel rendelkező környezetben történő megépítése, valamint kísérleti sorozatok gyártása, amennyiben ez az alkalmazott kutatáshoz és különösen a generikus technológiák ellenőrzéséhez szükséges.

K+F projekttámogatás keretében elszámolható költségek:

  • Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó személyi jellegű ráfordítás (konzorcium minden tagjának a költségvetésének a részét kell, hogy képezze), projekt szinten minimum 50%, mely az alábbi költségtételekből állhat:

    • Bérköltség, beleértve a megbízási szerződés alapján fizetendő személyi jellegű kifizetést, célfeladatot, munkaidőn kívüli kereset kiegészítést (ez az utóbbi két költség kizárólag kutatóhelyek esetében számolható el).

    • A hatályos jogszabályok szerinti, munkáltatót terhelő adók és járulékok.

    • Személyi jellegű egyéb kifizetések (bérjellegű juttatások, pl. utazási költségtérítés, cafeteria): a kutatók, fejlesztők,, technikusok és egyéb kisegítő személyzet tekintetében a munkaszerződés - megbízási szerződés esetén a megbízási szerződés - szerinti alapbér és járulékai, valamint a személyi jellegű egyéb kifizetések a támogatott projektben való foglalkoztatás arányában, a végzett tevékenység mértékéig. A kutató, fejlesztő, technikus személyek és egyéb kisegítő személyzet alapbére és annak járulékai, valamint személyi jellegű kifizetései csak akkor számolhatók el, ha a projekt szakterületéhez kapcsolódó végzettséggel rendelkeznek és tevékenységük közvetlenül a projekt végrehajtásához kapcsolódik, munkaköri feladatukat képezi, munkaköri leírásban és megbízási szerződésben rögzítésre kerül. A kutató, fejlesztő személyek esetében felsőfokú szakirányú végzettség fogadható el. A technikus személyek esetében elvárás, hogy a projekt témájához kapcsolódó területen rendelkezzenek szakirányú legalább középfokú végzettséggel.

    Jelen Felhívás keretében nincs lehetőség távmunkára.

    A személyi jellegű ráfrodítások maximális mértéke az alábbiak szerint alakul:

    • kutató-fejlesztő munkatárs esetében legfeljebb 2.000.000 Ft/hó személyi jellegű ráfordítás tervezhető/számolható el;

    • projektmenedzser esetében legfeljebb 800.000 Ft/hó személyi jellegű ráfordítás tervezhető/számolható el;

    • technikus/segédszemélyzet esetében legfeljebb 800.000 Ft/hó személyi jellegű ráfordítás tervezhető/számolható el.

    Személyi jellegű ráfordítások keretében továbbá legfeljebb az alábbi képlet szerinti maximális összegek számolhatóak el vállalkozások esetében:

    \[Projekt~Szjr \le ({Szjr\over Létszám*12}\div 2)*(Létszám * Futamidő)\]

    • ahol, Projekt Szjr a projekt keretében elszámolni kívánt személyi jellegű ráfordítások összköltsége Szjr az utolsó lezárt üzleti év szerinti személyi jellegű ráfordítások, Létszám az utolsó lezárt üzleti év szerinti átlagos statisztikai állományi létszám, Futamidő a projekt megvalósítási ideje hónapban megadva.

    • Költségvetési szervek, költségvetési szervek jogi személyiséggel rendelkező intézményei, egyéb, jogi személyiségű nonprofit szervezetek esetében az elszámolható személyi jellegű ráfordítás nem haladhatja meg a projektben résztvevők kinevezésében rögzített bruttó bérköltségének járulékokkal növelt értéket, keresetkiegészítés esetén a kinevezésben foglalt bruttó bérköltség járulékokkal növelt értékének 25%-át.

    Meglévő foglalkoztatott esetében az elszámolható személyi jellegű kiadások csak indokolt esetben (munkaidő növekedés, feladatbővülés, munkakörbővülés) és mértékben emelkedhetnek a támogatási igény benyújtását megelőző utolsó évi átlagbérhez képest.

    A Felhívásban meghatározott személyi jellegű korlátokat személyenként, egy hónapra – napi 8 órás (vagy annál több) foglalkoztatásra – vonatkozóan, a teljes bértömegre (alapbérre+bármilyen támogatással érintett projektekre és járulékaikra) összevontan kell értelmezni. Azaz egy munkavállaló – pl. kutató-fejlesztő – részére egy hónapban maximum 2.000.000 Ft személyi jellegű ráfordítás számolható el napi 8 órás foglalkoztatás esetén, mely összeg összességében értendő valamennyi támogatással érintett projektekre, melyen az adott munkavállaló dolgozik, a munka jogcímétől, foglalkoztatás formájától (pl. kinevezés, megbízási szerződés) függetlenül. A bérelszámoláshoz kötelező benyújtani a releváns végzettséget alátámasztó dokumentumokat.

    Egy személynek ugyanazon időszakra vonatkozóan csak egy jogcímen számolható el személyi jellegű költség.

    A projekt keretében minden konzorciumi tag esetében kötelező szakmai megvalósításhoz kapcsolódó személyi jellegű ráfordítást tervezni.

  • Szakmai megvalósításhoz kapcsolódó szolgáltatások költségei, ennek keretében a piaci feltételek szerint harmadik féltől megrendelt kutatás-fejlesztési tevékenység díja, valamint hasonló szolgáltatások költségei, ha azokat kizárólag a projekt céljaira veszik igénybe (kivéve tanácsadás).

    Személyi jellegű ráfordítások keretében továbbá legfeljebb az alábbi képlet szerinti maximális összegek számolhatóak el vállalkozások esetében:

    \[Szállító~Szjr \le ({Szjr\over Létszám*12}\div 2)*(Létszám * Megbízási~idő)\]

    ahol, Szállító Szjr a piacefelmérésben szereplő összes személyi jellegű ráfordítás díja, Szjr a szállító utolsó lezárt üzleti év szerinti személyi jellegű ráfordításai, Létszám a szállító utolsó lezárt üzleti év szerinti átlagos statisztikai állományi létszáma, megbízási idő az árajánlat szerinti megbízási idő hónapban megadva. A fenti korlátok napi 8 órás munkaviszonyban történő foglalkozás esetében értendők.

  • Anyagköltségek (amelyek tartalmazzák a vételárat, kizárólag indokolt esetben az anyagköltséghez kapcsolódó szállítás és tárolás költségét is), amennyiben azokat közvetlenül a kutatás-fejlesztési tevékenységhez veszik igénybe (maximum a projekt összes elszámolható költségének 20 %-a).

  • Kutatási-fejlesztési célt szolgáló új eszközök és felszerelések (műszaki berendezések, gépek) költségei a kutatás-fejlesztési projekt megvalósítási időszakában való használatuk időtartamára és mértékéig (amortizáció).

II. Regionális beruházási támogatás [8]

A regionális beruházás keretében megvalósult beruházások a projekt megvalósítási időszakának végéig termelési célt nem szolgálhatnak, azok kizárólag kutatás-fejlesztési tevékenységre használhatóak.

  • Új eszközök, gépek beszerzése, új technológiai rendszerek kialakítása, melynek keretében új, egyenként minimum nettó 500.000 Ft értékű eszközök (nettó 500.000 Ft érték alatti eszköz csak akkor támogatható, ha az a beszerzendő eszköz tartozéka) bekerülési értéke minősül elszámolható költségnek, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja az eszközbeszerzéshez kapcsolódó szállítás és üzembe helyezés, valamint az eszközbeszerzéshez közvetlenül kapcsolódó betanítás költségét is.

  • Információs technológiai fejlesztés: hardver és szoftverbeszerzés, ennek keretében:

    • Egyenként minimum nettó 200.000 Ft értékű új hardver beszerzése:

      • hardvereszközök beszerzési költségei, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja a projekthez közvetlenül kapcsolódó információ /adattárolás költségeit, valamint a közvetlenül a projekthez rendelhető hardvereszközök beszerzéshez kapcsolódó szolgáltatásokkal kapcsolatos kiadásokat,

      • hálózati eszközök beszerzési költségei, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja a projekthez közvetlenül kapcsolódó információ /adattárolás költségeit,

      • telekommunikációs eszközök beszerzési költségei, amely tartalmazza a vételárat, tartalmazhatja a projekthez közvetlenül kapcsolódó információ / adattárolás költségeit.

    • Csomagolt szoftver beszerzése és annak üzembe helyezésével összefüggő szolgáltatások (pl.: paraméterezés, beállítások, testreszabás, tesztelés stb.).

  • A projekt céljához feltétlenül szükséges ingatlan beruházás - építés, bővítés, átalakítás, korszerűsítés költségei (anyagköltségei és kivitelezőnek fizetett munkadíj, kivitelezőnek fizetett ellenszolgáltatás – saját teljesítés nem lehetséges) számolhatók el.

    Ingatlan építés és bővítés [9] elszámolható költsége max. nettó 280 000 Ft/nm fajlagos költség lehet (a fajlagos költség vetítési alapja az építés vagy bővítés bruttó alapterülete).

    Ingatlan átalakítás [10] max. nettó 225 000,- Ft/nm fajlagos költség lehet (a fajlagos költség vetítési alapja az átalakítással érintett épületrész nettó alapterülete).

    Az ingatlan korszerűsítés költsége nem haladhatja meg az alábbi fajlagos költségeket (fűtés - és világítás esetén a fajlagos költség vetítési alapja az érintett épületrész nettó alapterülete):

    • Fűtött és fűtetlen teret elválasztó szerkezetek szigetelése:

      FAJLAGOS ÉRTÉKEK (nettó Ft / m2)
      Szigetelendő felület nagyságára vonatkozóan
      Polisztirolhab lemez (minimum vastagság: 150 mm) Szendvicspanel (min. vastagság: 100 mm) Kőzetgyapot hőszigetelő lemez (minimum vastagság: 130 mm)
      Vízszintes szigetelés: (lapostető, födém, padló) 8 600 Ft 14 000 Ft 8 400 Ft
      Függőleges szigetelés: (homlokzati falak) 11 600 Ft 25 000 Ft 11 100 Ft
    • Fűtött és fűtetlen teret elválasztó, nyílászáró szerkezetnek minősülő épülethatároló szerkezetek cseréje / energia-megtakarítást eredményező korszerűsítése esetén nem haladhatja meg az alábbi táblázat szerinti értéket:

      FAJLAGOS ÉRTÉKEK (nettó Ft / m2)
      Nyílászáró felületére vonatkozóan
      Műanyag nyílászáró Alumínium nyílászáró Szekcionált ipari kapu Fa nyílászáró
      67 600 Ft 72 600 Ft 75 800 Ft 87 900 Ft
    • Épületek fűtési, hűtési és használati melegvíz-rendszereinek komplex korszerűsítése nem haladhatja meg a nettó 4 220 Ft/m3 összeget (fűtéssel érintett helység térfogatára vonatkozóan).

    • Meglévő beltéri világítási rendszerek energiatakarékos átalakítása estében nem haladhatja meg a nettó 18 980 Ft/m2 összeget (villamos korszerűsítéssel érintett helységek alapterületére vonatkozóan).

    • Árnyékoló- vagy árnyékvető szerkezetek beépítése nem haladhatja meg a nettó 30 000 Ft/m2 összeget (árnyékoló felület nagyságára vonatkozóan).

III. Csekély összegű (de minimis) támogatás [11]

  • Projekt előkészítési tevékenység (a projekt összköltségének legfeljebb 8%-át érheti el).

    A felhívás megjelenésétől a támogatói okiratban rögzített projekt megkezdésének napjáig kizárólag az alábbi előkészítési költségek számolhatóak el (az előkészítési költségek a projekt tényleges megkezdése után is elszámolhatóak):

    • Előzetes tanulmányok, engedélyezési dokumentumok költségei: a szükséges engedélyezési dokumentumok, műszaki tervek, kiviteli és tendertervek és ezek hatósági díjának (illeték, igazgatási szolgáltatási díj, egyéb eljárási költség) költségei, ideértve a művelési ág váltását, művelési ágból való kivétel adminisztratív költségét is (a projekt összköltségének legfeljebb 7%-át érheti el).

    • Közbeszerzési költségek, ideértve a közbeszerzési szakértő díját, illetve a közbeszerzési munkatárs személyi jellegű ráfordításait is (a projekt összköltségének legfeljebb 1%-át érheti el).

    Felhívjuk a figyelmet, hogy ezen költségek csak átalány alapú elszámolásként nyújthatók be.

  • Projektmenedzsment igénybevételének költségei (a projekt összköltségének legfeljebb 2,5%-át érheti el), ennek keretében:

    • A projektmegvalósítás alatti projektmenedzsment személyi jellegű ráfordításai: munkabér, megbízási díj, célfeladat, munkaidőn kívüli kereset kiegészítés (célfeladat és munkaidőn kívüli kereset kiegészítés kizárólag kutatóhelyek esetében számolható el) személyi jellegű egyéb kifizetései (bérjellegű juttatások, pl. munkába járás költsége, cafeteria), foglalkoztatást terhelő adók, járulékok.

      Jelen Felhívás keretében nincs lehetőség távmunkára.

    • A projektmegvalósítás alatti projektmenedzsmenthez igénybevett szakértői szolgáltatás díja.

    Felhívjuk a figyelmet, hogy ezen költségek csak átalány alapú elszámolásként nyújthatók be.

  • Kötelezően előírt nyilvánosság biztosításának költsége (a projekt összköltségének legfeljebb 0,5%-át érheti el). Az ezzel kapcsolatos követelményeket a www.palyazat.gov.hu oldalról letölthető „Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei” c. útmutató és az Arculati Kézikönyv tartalmazza. Felhívjuk a figyelmet, hogy ezen költségek csak átalány alapú elszámolásként nyújthatók be.

  • Általános (rezsi) költség: az általános (rezsi) költségnek közvetlenül kapcsolódnia kell a projekt végrehajtásához és az összes elszámolható költséghez viszonyított aránya a teljes projekt szintjén nem lehet több mint 1%. Felhívjuk a figyelmet, hogy a rezsi költséghez kapcsolódóan nem elszámolható költségtételnek minősülnek a személyi jellegű költségösszesítőben (bérköltség elszámolási csomag táblázataiban) elszámolni kívánt költségek. Felhívjuk a figyelmet, hogy ezen költségek csak átalány alapú elszámolásként nyújthatók be.

  • Piacra vitel támogatása a projekt keretében kifejlesztett K+F+I eredmény kapcsán, ennek keretében külpiaci megjelenés, szakmai vásárokon, kiállításokon részvétel, cégbemutató, termékbemutató költségei számolhatók el. Felhívjuk a figyelmet, hogy ezen költségek csak átalány alapú elszámolásként nyújthatók be.

Nem elszámolható költségek

Nem elszámolható költségnek minősül mindazon költség, amely nincs alátámasztva 1 db piacfelméréssel, túllépi a fajlagos költség-korlátokat, továbbá amely nem szerepel az elszámolható költségek között, különösen:

  • a támogatást igénylő által előállított és/vagy forgalmazott egyazon termékosztályba tartozó olyan eszköz, szoftver, saját teljesítésként nyújtott szolgáltatás, saját maga által forgalmazott rendszer bevezetésének költségei, amelyből a benyújtást megelőző 3 évben árbevétele keletkezett. Egyazon termékosztályba tartoznak - eszközök és szoftverek vonatkozásában – az azonos funkciót ellátó, főbb műszaki tulajdonságaiban és technikai paramétereiben megegyező, egyazon célterületen használandó termékek. A fenti előírásoknak való megfelelésnek a projekt fenntartási időszakának végéig biztosítani kell;

  • a támogatást igénylőnél saját teljesítés keretében felmerült műszaki gépek, berendezések, immateriális javak, és igénybe vett szolgáltatások bekerülési értéke;

  • a 651/2014/EU rendelet 1. sz. melléklete alapján meghatározott partner és/vagy kapcsolt vállalkozásától és/vagy kedvezményezett Ptk. szerinti hozzátartozója és/vagy a kedvezményezett vezető tisztségviselőjétől és Ptk. szerinti hozzátartozóitól, valamint azok vállalkozásaitól történő beszerzés és szolgáltatás igénybevétele;

  • garanciális költségek;

  • a támogatást igénylőnél meglévő termelőkapacitások telephelyen belüli, illetve más telephelyre történő áttelepítési költsége;

  • franchise díj;

  • a támogatási kérelem benyújtása előtt felmerült költségek, kivéve az előkészítési költségeket;

  • biztosítéknyújtáshoz kapcsolódó költségek, jelzálog, bankgarancia költségei;

  • kamatköltségek, kamattartozás kiegyenlítés;

  • hitelkamat, kivéve a kamattámogatás vagy garanciadíj-támogatás formájában nyújtott vissza nem térítendő támogatás formájában;

  • hiteltúllépés költsége, egyéb pénzügyforgalmi költségek;

  • deviza-átváltási jutalék;

  • pénzügyi, finanszírozási tranzakciókon realizált árfolyamveszteség;

  • bírságok, Kedvezményezett által fizetett kötbérek és perköltségek, jutalom, illetve az olyan jutalom jellegű kifizetés, amely mögött a teljesítés nem igazolható;

  • reprezentációs költségek;

  • jogszabály-frissítési díj;

  • fordítási költségek;

  • levonható ÁFA;

  • közúti gépjármű, vízi jármű, légi jármű, vasúti jármű), pótkocsi, félpótkocsi beszerzése (8601 - 8609, 8701 - 8708, 8710 - 8716, 8801 – 8805, és 8901 – 8908 VTSZ számú járművek földmunkagépek, útépítőgépek;

  • kézi szerszámkészlet, (pl. villáskulcs készlet, kézi csavarhúzó szett, szerszámos kocsi);

  • műszaki eszközök felújítási, karbantartási költségei;

  • meglévő gépek átalakításának költségei, még akkor sem, ha az átalakítás után a gép teljesítménye, paramétere megváltozik;

  • eszközök leszerelési költsége;

  • szállítási biztosítás és a vámkezelés költsége;

  • azon eszközök, berendezések, amelyek a támogatási kérelem benyújtása előtt bérleti vagy egyéb hasonló konstrukció keretében, továbbá tesztelési, próbaüzemi céllal a támogatást igénylőnél bármely telephelyen már használatban voltak;

  • irodabútor;

  • készletek beszerzése;

  • termelési és/vagy szolgáltatási jellegű licenc, know-how éves ismétlődő (megújítási, forgalom utáni) díja;

  • nem termelési és/vagy szolgáltatási jellegű know-how vásárlása a szoftverek kivételével;

  • infrastrukturális és ingatlan beruházás esetében nem elszámolható költségtételnek minősülnek a bontási, deponálási, takarítási, kertépítési, a bontási törmelék elszállítási, anyagigazgatási költségek (ingatlan bővítése, átalakítása esetén sem elszámolható), valamint az árkockázati fedezet, saját kivitelezésre fordított összeg;

  • informatikai eszközök felújítási, karbantartási költsége;

  • terméktámogatási díj;

  • rezsi költségek esetében nem elszámolható költségtételnek minősülnek a személyi jellegű költségösszesítőben (bérköltség elszámolási csomag táblázataiban) elszámolni kívánt költségek;

  • kommunikációs terv készítése, TÉRKÉPTÉR feltöltése, sajtóközlemény elkészítése, kiküldése; új honlap létrehozása a projekthez kapcsolódó tájékoztató megjelenítésére;

  • visszlízing költsége.

Fenti felsorolás nem teljes körű, csak a leglényegesebb kizáró okokat tartalmazza.

Amennyiben a benyújtott támogatási kérelem nem elszámolható költségeket tartalmaz, csökkentett támogatás odaítélésére abban az esetben van lehetőség, ha a projekt a csökkentést követően is megfelel a Felhívás feltételeinek, és a csökkentés nem befolyásolja érdemben a projekt eredeti célját.

Átalány alapú elszámolás alkalmazása

Jelen Felhívás keretében, illetve a projektmegvalósítás során kötelező az alábbi, módszertani megalapozást nem igénylő százalékban meghatározott átalány (flat rate) alapú egyszerűsített költség elszámolási módot alkalmazni – amennyiben a lentebb meghatározott közvetett költségek nem közbeszerzési eljárás keretében kerülnek beszerzésre, illetve azok nem érintettek közbeszerzési eljárással – figyelemmel a kettős finanszírozás elkerülésére.

A kedvezményezettek bizonyos költségtípusokat százalék alapú átalány formájában tervezhetnek be a projekt költségvetésébe és ezen költségtípusok kifizetése is százalék alapú átalány formájában történik.

A százalék alapú átalány vetítési alapját a következő költségelemek képezik (vetítési alap): szakmai megvalósításhoz kapcsolódó személyi jellegű ráfordítás.

A százalékos átalány mértéke: 15 %

A százalék alapú átalány alapján elszámolt költségelemek (számított költségek):

  • a projekt előkészítési tevékenység költségei;

  • projektmenedzsment igénybevételének költségei;

  • a kötelezően előírt nyilvánosság biztosításának költsége;

  • általános rezsi költségek;

  • piacra vitel költségei a projekt keretében kifejlesztett K+F+I eredmény kapcsán.

A számított költségekbe tartozó költségelemek a vetítési alapba tartozó költségtípusoknak a fentiekben meghatározott százalékában kerülnek elszámolásra és kifizetésre. Az egyszerűsített elszámolási módok esetében, a költségek felmerülését a kedvezményezettnek nem kell alátámasztania háttérdokumentumokkal (például számlával, bankszámlakivonattal, összesítővel, illetve egyéb számviteli bizonylattal), és a piaci áraknak való megfelelést sem kell vizsgálni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kedvezményezettnek sem a kifizetési kérelem mellékleteként nem kell a költség felmerülését igazoló dokumentumokat benyújtani az Irányító Hatósághoz, sem elkülönítetten nem szükséges őrizni azokat a projekt helyszínén / nyilvántartásában. A hazai számviteli szabályoknak megfelelően a bizonylatokat természetesen meg kell őriznie a kedvezményezettnek, viszont a támogatást nyújtó és ellenőrző szervezetek helyszíni ellenőrzés során sem vizsgálják ezeket.

Beszerzéssel, szállítóval kapcsolatos további elvárások

  • Szinten tartó beruházáshoz nem lehet támogatást igényelni.

  • A projekt költségvetését a piaci árakhoz igazodóan, reális és takarékos módon kell összeállítani. A hatékony és eredményes pénzgazdálkodás elvét, valamint az átlagos piaci árnak történő megfelelést a Támogatói Okirat hatályba lépését követően is biztosítani kell, továbbá a projektnek meg kell felelnie a reális és takarékos költségvetés előírásának az esetleges géptípus-változás, szállító-váltás és költségszerkezet-módosítás esetén is.

  • Kizárólag olyan eszközök költsége számolható el, amelyek az érintett eszköz kereskedelmi forgalmával üzletszerűen foglalkozó gyártójától vagy a gyártó által igazolt hivatalos forgalmazójától kerülnek beszerzésre, igazolásul a támogatást igénylőnek mellékletként csatolnia kell a gyártó és a forgalmazó közötti hivatalos kapcsolatot alátámasztó dokumentumot. Ilyen dokumentumok például:

    • disztribútori megállapodás;

    • gyártói igazolás/nyilatkozat a forgalmazói kapcsolatról;

    • gyártó honlapjáról készült képernyőkép, amely igazolja a szállító forgalmazói státuszát;

    • a gyártó európai disztribútora és a magyar kereskedő közötti kapcsolatról szóló dokumentum (amennyiben a kapcsolat levezethető).

    Amennyiben a szállító a gyártó leányvállalata és a kapcsolat egyértelmű (cégkivonat alapján), abban az esetben nem szükséges külön alátámasztó dokumentumot csatolni.

  • Az eszközöket csak megfelelő tárgyi- és humánerőforrásokkal, valamint szervízhálózattal rendelkező szállítótól lehet beszerezni, a piacon szokványos jótállási és szavatossági feltételek biztosítása mellett.

  • A beszerezni kívánt eszközöknek meg kell felelnie a vonatkozó európai irányelveknek, szabványoknak, illetve az azokat harmonizáló magyar rendeleteknek, szabványoknak, környezetvédelmi előírásoknak.

  • A műszaki, szakmai tartalom csökkenése esetén az elszámolható költség és a támogatás összege arányosan csökkentésre kerül az érintett tulajdonságtól vagy képességtől való elmaradás arányában.

  • Ha a projekt megvalósítása kiemelkedően jelentős kockázatot hordoz, akkor a támogatási kérelem elutasításra kerülhet. Kiemelkedően jelentős kockázatot jelenthet például:

    • ha a támogatást igénylő, illetve a szállító székhelye, telephelye, fióktelepe között egyezés áll fenn;

    • ha a pályázótól nem független az ajánlattevő [12];

    • a támogatást igénylő által a projekt keretében elszámolni tervezett tanácsadási szolgáltatás a támogatási kérelem benyújtását megelőzően felmerült vagy jövőbeli pályázatírói tevékenységhez kapcsolódik;

    • a megvalósítási helyszín nem alkalmas, vagy a projekt keretében támogatott ingatlan beruházás révén sem tehető alkalmassá a támogatási kérelemben jelzett tevékenység végzésére;

    • a támogatást igénylő, illetve a szállító szakmai kompetenciái, gazdálkodási vagy tárgyi erőforrásai nem alkalmasak a projekt megvalósítására, illetve a beszerzési, szolgáltatási igény teljesítésére;

    • a saját forrás magánszeméllyel, különös tekintettel külföldi magánszeméllyel, vagy külföldi vállalkozással kötött kölcsönszerződés alapján, vagy tagi kölcsön révén biztosított;

    • a szállító vezető tisztségviselője vagy tulajdonosa/tagja Magyarországon eltiltás hatálya alatt álló személy;

    • a támogatást igénylő, illetve a szállító cégkivonatába büntetőjogi intézkedés került bejegyzésre;

    • pénzügyi teljesítés több kisösszegű részátutalás révén, vagy nagy összegű készpénzes kiegyenlítés révén történik;

    • a támogatást igénylővel, tulajdonosával, vezető tisztségviselőjével vagy a projektvezetővel szemben olyan körülmény merül fel, amely veszélyezteti a projekt eredményes megvalósítását vagy szabályszerű lebonyolítását, beleértve a támogatói okiratban foglalt kötelezettségek teljesítését is.

Költségek alátámasztó dokumentumai

  • A költségtételek alátámasztására 1 darab, a formai követelményeknek teljes mértékben megfelelő piacfelmérés fogadható el. A piacfelmérés a támogatási kérelem adatlap részét képezi, így annak formai és tartalmi követelményeit a kitöltőprogram kitöltési útmutatója tartalmazza.

  • A projekt költségvetésének alapját a piacfelmérés szerinti ár kell, hogy képezze, ami nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a piacfelmérésben feltüntetettnél alacsonyabb elszámolható költség kerüljön rögzítésre.

  • A beszerzési eljárásnak átláthatónak, azaz minden mozzanatában dokumentáltnak kell lennie, a dokumentációnak tartalmaznia kell a megrendelést, teljesítésigazolást, kifizetésigazolást.

  • Azon szerződések esetén, amelyek elszámolható összköltsége nem haladja meg a 100 000 forintot, a kedvezményezett részéről nem szükséges a piaci ár alátámasztása, továbbá az Irányító Hatóság vezetője a piaci ár alátámasztásától egyedi döntéssel eltekinthet a megbízási jogviszonyban foglalkoztatott természetes személy szellemi tevékenységével kapcsolatban felmerült, 8 órás munkavégzésre vetített 300 000 forintot meg nem haladó költség vonatkozásában.

  • A hárommillió forintnál nagyobb elszámolható összköltségű projektek azon szerződései esetén, amelyek elszámolható összköltsége nem haladja meg a 300 000 forintot, a szokásos piaci árnak való megfelelést alátámasztó dokumentumokat a kedvezményezettnek nem kell benyújtania az irányító hatósághoz, azonban azokat az irányító hatóság helyszíni ellenőrzés keretében ellenőrizheti. Ezen szerződések esetén a szokásos piaci ár a kedvezményezett döntése alapján árajánlattal is igazolható, az irányító hatóság azonban ebben az esetben sem tekinthet el az ellenőrzéstől.

  • Egyszerűsített piacfelmérésre a kutatási-fejlesztési célt szolgáló új eszközök és felszerelések (műszaki berendezések, gépek) költségei, valamint az új eszközök, gépek beszerzése, új technológiai rendszerek kialakítása költségtételek tekintetében van lehetőség, listaáras termékek beszerzése esetén.

    Egyszerűsített piacfelméréssel abban az esetben igazolható a piaci ár realitása, ha az adott költségtétel ára elérhető egyrészt a kiválasztott, a termék tekintetében kompetens, potenciális gyártó/szállító/forgalmazó honlapján, másrészt további két, független gyártó/szállító/forgalmazó honlapján is. Legalább az egyik honlapnak webáruházzal is kell rendelkeznie.

    Egyszerűsített piacfelmérés esetén elegendő a kiválasztott szállító adatait, illetve a honlap elérések címét megadni a támogatási kérelem adatlapon. A honlapokról készült, rendszerdátumot is tartalmazó képernyőképeket a támogatási kérelemhez szükséges mellékelni. Külföldi honlap esetén a képernyőkép készítés dátumának napjára vonatkozó MNB középárfolyamon szükséges forintra átszámítani a tétel árát.

  • A beszerzés tárgyát képező költségtételekre vonatkozó piacfelméréshez kapcsolódóan csatolni szükséges:

    • Eszköz és szoftver beszerzésre vonatkozóan a kiválasztott szállító forgalmazói státusza esetén a gyártóval/fejlesztővel való kapcsolatot igazoló alátámasztó dokumentumot is csatolni szükséges.

    • Egyszerűsített piacfelméréssel alátámasztott eszközbeszerzésre vonatkozóan a gyártók / szállítók / forgalmazók honlapjáról készült képernyőképek.

Önerő

A támogatást igénylőnek legalább a projekt összköltségének az igényelt támogatási összeggel csökkentett részét kitevő önerővel kell rendelkeznie. Az önerő saját forrásból [13] és az államháztartás alrendszereiből származó egyéb támogatásból (pl. támogatott hitelből) állhat [14].

A támogatási kérelem benyújtásakor a támogatást igénylőnek nyilatkoznia kell az önerő rendelkezésre állásáról. Legkésőbb az első kifizetési igénylés benyújtásakor (ideértve az előleg igénylését is) igazolni kell az önerő rendelkezésre állását.

Ha a kedvezményezett természetes személy, mikro-, kis- és középvállalkozás vagy nagyvállalat, az önerő rendelkezésre állásról – választása szerint - legkésőbb az első kifizetési igénylés (ideértve az előlegigénylést is) benyújtásakor nyilatkozhat, amelyben vállalja, hogy a projekt megvalósítása során biztosítani fogja az önerő rendelkezésre állását.

Támogatás

Támogatás formája

Jelen Felhívás keretében nyújtott támogatás vissza nem térítendő támogatásnak minősül.

Támogatás összege

Az igényelhető vissza nem térítendő támogatás összege:

  • Vállalati KFI esetén minimum 50 millió forint, maximum 500 millió forint, konzorcium esetén minimum 200 millió forint;

  • Együttműködési KFI esetén minimum 500 millió forint, maximum 1000 millió forint.

Konzorcium esetén az egyes Konzorciumi tagok vonatkozásában a minimum igénybe vehető támogatási összeg 50 millió Ft. Konzorcium esetén az igényelt támogatás legalább 50%-át a konzorciumvezetőnek kell igényelnie.

Támogatás mértéke


Támogatási kategória
Mikro-, kis- vállalkozás Közép-
vállalkozás
Nagyvállalat

Kutatás-fejlesztési projektekhez nyújtott támogatás
Ipari kutatás 70% 60% 50%
Ipari kutatás, vállalkozások közötti együttműködés esetén 80% 75% 65%
Kísérleti fejlesztés 45% 35% 25%
Kísérleti fejlesztés, vállalkozások közötti együttműködés esetén 60% 50% 40%

Csekély összegű támogatás (de minimis)

100%

Regionális beruházási támogatás
Észak-Magyarország, Észak-Alföld, DélAlföld, Dél-Dunántúl 70% 60% nem vehet igénybe
Közép-Dunántúl, valamint Pest megye alábbi településein: Abony, Alsónémedi, Áporka, Aszód, Bag, Bernecebaráti, Cegléd, Csemő, Dabas, Domony, Dömsöd, Dunaharaszti, Ecser, Érd, Farmos, Felsőpakony, Galgagyörk, Galgahévíz, Galgamácsa, Göd, Gödöllő, Gyál, Gyömrő, Halásztelek, Hévízgyörk, Iklad, Ipolydamásd, Ipolytölgyes, Jászkarajenő, Kartal, Kemence, Kiskunlacháza, Kisnémedi, Kocsér, Kóspallag, Kőröstetétlen, Letkés, Lórév, Maglód, Makád, Márianosztra, Mikebuda, Monor, Nagybörzsöny, Nagykáta, Nagykőrös, Nagytarcsa, Nyársapát, Ócsa, Örkény, Pécel, Perőcsény, Péteri, Püspökhatvan, Püspökszilágy, Ráckeve, Szentmártonkáta, Szigetbecse, Szigetszentmiklós, Szob, Szokolya, Sződliget, Táborfalva, Tápióbicske, Tápiógyörgye, Tápióság, Tápiószele, Tápiószentmárton, Tápiószőlős, Tatárszentgyörgy, Tésa, Törtel, Tura, Újhartyán, Újszilvás, Üllő, Vác, Váckisújfalu, Valkó, Vámosmikola, Vecsés, Verőce, Verseg és Zebegény. 55% 45% nem vehet igénybe
Nyugat-Dunántúl 45% 35% nem vehet igénybe
Piliscsaba, Pilisjászfalu 40% 30% nem vehet igénybe

Lehetséges projektnagyság

A pályázatban szereplő projekt igényelt támogatása nem haladja meg a támogatási kérelem benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámolója szerinti saját tőkéjének összegét.

Konzorcium esetén a feltételt vállalati tagonként külön-külön kell teljesíteni.

Biztosítékok

A támogatást igénylő a 272/2014-es Korm. rendelet 84.§ (2) bekezdése alapján nem köteles biztosítékot nyújtani.

Közbeszerzési kötelezettség

Felhívjuk a figyelmet a projekt keretében megvalósítandó beszerzések tekintetében esetlegesen fennálló közbeszerzési kötelezettségre, melynek költségei elszámolhatók a pályázatban.

Az irányadó jogszabályban meghatározott kötelezettségek megállapítása és betartása a támogatást igénylő, illetve a kedvezményezett feladata és felelőssége. A közbeszerzési kötelezettség megállapításához, a közbeszerzési eljárások szabályos lefolytatásához minden esetben a hatályos közbeszerzési törvényt és végrehajtási rendeleteit kell alkalmazni, amelyekről a Közbeszerzési Hatóság www.kozbeszerzes.hu honlapján is lehet tájékozódni.

Ha a támogatást igénylő a támogatási döntés kézhezvételét megelőzően közbeszerzési eljárást folytat le, köteles a 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet XVI. fejezetének rendelkezései szerint eljárni.

Jelen kiírás kapcsán közbeszerzési kötelezettség akkor áll fenn, ha mindhárom feltétel teljesül:

  • a támogatás mértéke meghaladja a 50%-ot, és egyben

  • a beszerzés nettó értéke építési beruházás esetén eléri az 5.350.000 EUR-t, vagy az építési beruházáshoz kapcsolódó szolgáltatás megrendelés esetén pedig eléri a 214.000 EUR-t, valamint

  • az építési beruházás során mélyépítésre kerül sor.

Ebben az esetben, kérjük vegyék fel a kapcsolatot egy közbeszerzési szakértővel.

Projekt ütemezése

A projekt ütemezésével kapcsolatos szabályok:

  • Támogatás a támogatási kérelem benyújtását megelőzően megkezdett projekthez (az előkészítési tevékenységen kívül) nem igényelhető. A projekt tényleges megvalósítását a benyújtást követő napon a támogatást igénylő saját felelősségére megkezdheti.

    A projekt részét képező bármely eszköz, szolgáltatás beszerzéséről szóló megrendelés/szerződés, az azokhoz kapcsolódó számla, egyszerűsített számla, előlegszámla vagy előlegbekérő kiállításának, teljesítésének és kiegyenlítésének dátuma nem lehet korábbi a támogatási kérelem benyújtását követő napnál.

    Kivételt képeznek ez alól a projekt előkészítő tevékenység költségei, tekintettel arra, hogy a projekt előkészítő tevékenység 2021.01.01. naptól kezdődően, a támogatási kérelem benyújtását megelőző időszakban is elszámolható.

    A projekt előkészítő tevékenység 2021.01.01. naptól kezdődően, a támogatási kérelem benyújtását megelőző időszakban is elszámolható.

  • A projekt fizikai befejezésére a projekt megkezdését, vagy amennyiben a projekt a Támogatói Okirat hatályba lépéséig nem kezdődött meg, a Támogatói Okirat hatályba lépését követően legfeljebb 36 hónap áll rendelkezésre. A projekt fizikai befejezés napjának a projekt utolsó támogatott tevékenysége fizikai teljesítésének a napja minősül.

  • A mérföldkő a projekt megvalósítása szempontjából jelentős időpont, amelyhez a projekt megvalósítása révén elért szakmai vagy műszaki eredmény kapcsolódik, vagy az elérendő eredmény egy jól körülhatárolható fejlesztési szakasza lezárul. Egy adott mérföldkőhöz ezen túlmenően meg kell tervezni az adott mérföldkővel bezárólag várhatóan elszámolni kívánt költségek kumulált mértékét is. Ha a tervezett projekt egy évnél hosszabb (a projekt megkezdésétől számítva a fizikai befejezés több, mint 12 hónap), legalább 2 mérföldkövet kell tervezni, legfeljebb 6 mérföldkő tervezhető. Az utolsó mérföldkövet a projekt fizikai befejezésének várható időpontjára kell megtervezni.

  • Kizárólag többszöri elszámolásra van lehetőség.

  • Az előleg mértéke a megítélt támogatás legfeljebb 50%-a lehet.

  • A támogatást igénylő projekttel kapcsolatos pénzügyi elszámolása (záró kifizetési igénylés) benyújtásának határideje az utolsó mérföldkő elérését követő 90 nap, de legkésőbb 2024. december 31, a két időpont közül a korábbi az irányadó.

Vállalások

  • Fenntartási kötelezettség

    A fenntartási kötelezettség a projekt fizikai befejezését követő 5 évig, mikro-, kis- és középvállalkozások esetén 3 évig tart.

    Amennyiben a projekt együttműködésben, konzorciumi formában kerül megvalósításra, és a projektben nem csak KKV-k vesznek részt, akkor a fenntartási kötelezettség 5 év.

    A támogatást igénylő köteles a fenntartási időszak végéig a támogatással létrehozott fejlesztést, információs technológiai fejlesztéseket fenntartani és üzemeltetni [15].

    A támogatást igénylő szerződéses kötelezettsége, hogy a projektet, a támogatási szerződésben megjelölt megvalósítási helyszínen megvalósítja, és azt a fenntartási időszak alatt, ugyanezen a helyen fenntartja, illetve üzemelteti.

    A pályázat jellegéből adódóan a Hatóság előre hozzájárul a projekt által létrehozott szellemi alkotásokhoz fűződő jogok, valamint a projekt eredményeként létrejövő, új termék, technológia, szolgáltatás projektmegvalósítás befejezését követő értékesítéséhez, ahhoz nem kell előzetes egyedi jóváhagyást kérni.

  • A kedvezményezettnek projekt szintű elkülönített számviteli nyilvántartást kell vezetnie, a projekttel kapcsolatos minden dokumentumot elkülönítetten kell nyilvántartania, és legalább 2027. december 31-éig megőriznie.

  • A kedvezményezett a záró kifizetési igénylés benyújtásakor köteles csatolni az SZTNH által kiállított K+F tevékenységek arány meghatározását is tartalmazó igazolást, miszerint a projektben elvégzett feladatok a 3.§ szerinti kutatás-fejlesztési tevékenységnek tekinthetők.

  • A megvalósítás és a fenntartás időszakában a kedvezményezett a projekt megvalósulásáról köteles adatot szolgáltatni.

  • A kedvezményezettnek kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy a projektet az Irányító Hatóság általi lezárásáig a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. Tv. 23. § (2) bekezdésének megfelelően közvetlen irányítása alatt tartja, így többek között közvetlen és közvetett tulajdonosi struktúráját az Irányító Hatóság tájékoztatása nélkül nem változtatja meg. A változásról 5 munkanapon belül írásban tájékoztatja az Irányító Hatóságot.

  • A kedvezményezettnek kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy a társaság vezetőjének és közvetlen helyetteseinek személyében bekövetkező változásokról 5 munkanapon belül írásban tájékoztatja az Irányító Hatóságot.

  • A projekt megvalósítási időszakára, megvalósítás helyszínére, műszaki-szakmai tartalmára és költségvetésére vonatkozó módosítás maximum 6 alkalommal nyújtható be a megvalósítási időszakban.

  • A Kedvezményezett a projekt megvalósítása során köteles a hatályos jogszabályokban meghatározott tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettségeknek eleget tenni, a projektről és a támogatásról az ott meghatározott módon és tartalommal információt nyújtani. A tájékoztatási és nyilvánossági kötelezettség teljesítése jelen felhívás keretében nem minősül támogatható tevékenységnek.

  • Esélyegyenlőség és környezetvédelmi szempontok érvényesítésével kapcsolatos elvárások

    A kedvezményezett köteles a projektre vonatkozó környezetvédelmi és esélyegyenlőségi jogszabályokat betartani, a projekt által érintett területen a védett természeti és kulturális értékeket megőrizni, a fennálló vagy a beruházás során keletkezett környezeti kárt és az esélyegyenlőség szempontjából jogszabályba ütköző nemmegfelelőséget legkésőbb a projekt megvalósítása során megszüntetni.

    A fejlesztéshez kapcsolódó nyilvános eseményeken, kommunikációjában és viselkedésében a támogatást igénylő esélytudatosságot fejez ki: nem közvetít szegregációt, csökkenti a csoportokra vonatkozó meglévő előítéleteket.

    Az infokommunikációs akadálymentesítés minden beruházás esetén kötelező.

Egyéb információk

  • A támogatási kérelem benyújtásának módja: online benyújtás elektronikus kitöltőprogramon keresztül. A nyilatkozatot vagy minősített tanúsítványon alapuló fokozott biztonságú elektronikus aláírással kell ellátnia, vagy a magyarorszag.hu oldalon keresztül elérhető AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés) szolgáltatást kell használnia a nyilatkozat aláírására és hitelesítésére.

  • Nem támogathatók azok a támogatást igénylők, amelyek esetében a támogatási kérelemre adott összpontszám nem éri el a minimális 50 pontot, az elérhető 100 pontból.

  • A pályázatok értékelése során szükség esetén lehetőség van hiánypótlásra és tisztázó kérdés feltevésére.

  • Tervezett keretösszeg: 136,67 milliárd Ft.

  • További információk a pályázatról: https://www.palyazat.gov.hu/vinop-212-21-vllalati-kutatsi-fejlesztsi-s-innovcis-tevkenysgek-sztnzse#